آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 5+1از امروز در وین

آمار مطالب

کل مطالب : 182
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


** ** ***** *****
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمود جلیلی مرودشتی
تاریخ : دو شنبه 26 آبان 1393
نظرات

پروژه تمدید در حالی به عنوان راهکاری برای خروج از بن بست مذاکرات از سوی رسانه های غربی و نمایندگان گروه 1+5 مطرح می‌شود که آخرین گفتگوی هسته ای در مسقط، از زیاده خواهی طرف غربی و عدم پایبندی به اصول اساسی مذاکره خبر می دهد. مذاکرات مسقط در حالی به پایان رسید که  آمریکا به هیچ وجه حاضر به پذیرش خواست حداقلی ایران مبنی بر لغو تحریم ها به عنوان شرط پذیرش توافق نشد. زیاده خواهی آمریکا زمانی پر رنگ‌تر می شود که ظاهرا مسئله لغو تحریم ها به زیرساخت های هسته ای کشورمان پیوند خورده و همانند توافقنامه ژنو، وعده نسیه کاهش تحریم ها به تعهد نقد کاهش غنی‌سازی
منوط شده است.
حال با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل هسته ای، هر چارچوبی جز لغو نشدن همه رژیم های تحریمی غرب، به یک بازی برد-باخت به نفع طرف غربی منتهی خواهد شد؛ زمزمه رسانه های غربی در مورد تمدید توافق موقت ژنو در حالی است که این رویکرد به هیچ وجه به نفع جمهوری اسلامی نیست، چرا که بر این اساس غربی‌ها به اهداف خود در متوقف کردن فعالیت هسته‌ای کشورمان دست می‌یابند، بدون آن که امتیازی در قبال آن داده باشند.
 رئیس جمهور عاجز آمریکا
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5  اشاره کرد و نوشت که یک توافق هسته‌ای با ایران یک ضربه کاری نادر برای یک رئیس‌جمهور عاجز است که به دنبال شکل دادن میراث کاخ سفید است اما تحلیلگران می‌گویند که تجدید روابط کامل با ایران زمان می‌برد.
«علیرضا نادر» تحلیلگر سیاسی موسسه «رند» درباره توافق نهایی مدعی شده است که: «اگر توافقی
وجود داشته باشد که ایران را از طریق راه دیپلماتیک و صلح‌آمیز از گسترش قابلیت تسلیحات هسته‌ای بازدارد، یک دستاورد بزرگ برای دیپلماسی آمریکا و جامعه بین‌الملل است».
خبرگزاری فرانسه سپس ادامه داد که توافقی که به طور دائمی تهدید ایران هسته‌ای را حذف کند، یک پیروزی خیره‌کننده برای اوباما است.
بر اساس این گزارش،
در حالیکه دو سال تا پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما باقی مانده است، دموکرات‌ها هم در داخل و هم خارج به دلیل سیاست خارجی پرهرج و مرج و بزدلانه اوباما به ویژه در رویارویی با اوضاع پرهرج‌و‌مرج خاورمیانه تحت فشار و انتقاد هستند.
«مارک فیتسپاتریک» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا با تمرکز بر روی موضوعات عدم گسترش سلاح که هم‌اکنون در موسسه بین‌المللی مطالعات  استراتژیک لندن است، می‌گوید اگر توافقی صورت گیرد، لزوماً به دوستی بین ایران و دشمنان سابق این کشور منجر نمی‌شود.
طبق این گزارش، در واشنگتن نیز بسیاری از جمهوری‌خواهان که هم‌اکنون بعد از پیروزی در انتخابات میاندوره‌ای کنگره، کنترل کامل کنگره را به دست آورده‌اند، تا حد زیادی از رویکرد اوباما که یک رئیس‌جمهور دموکرات است، در قبال ایران خشمگین هستند.
جمهوری‌خواهان، اوباما را متهم می‌کنند که نگرانی‌های همپیمان کلیدی آمریکا یعنی رژیم صهیونیستی را در رویارویی با موضوع هسته‌ای ایران نادیده می‌گیرد.

بر اساس این گزارش،نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره همچنین منتظر تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که تحریم‌های بیشتر ایران را از میز مذاکرات دورتر می‌کند.
 طرح جدید کنگره برای تحریم ها یک نماینده کنگره آمریکا با ارائه طرحی به مجلس نمایندگان، در تلاش است تا اختیارات دولت این کشور برای تعلیق تحریم‌های ایران در صورت حصول توافق هسته‌ای را محدود کند."ترنت فرانکس" عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان روز جمعه این طرح را به صحن مجلس برده و در تلاش است تا حمایت اعضای کنگره از آن را جلب کند.
هرچند هنوز جزئیات کامل این طرح منتشر نشده، اما در اطلاعیه‌ای که در آرشیو کنگره آمریکا منتشر شده، هدف از این طرح «از بین بردن اختیار رئیس‌جمهور برای تعلیق مجوزهای مشخص که تحریم‌هایی را در رابطه با ایران اعمال کرده، همچنین تدوین تحریم‌های مشخصی که با فرمان اجرایی اعمال شده و
همچنین مقاصد دیگر» اعلام شده است.
این نماینده ایالت آریزونا آمریکا پیش از این هم اقدامات ضدایرانی دیگری در دستور کار قرار داده بود. وی در سپتامبر سال گذشته میلادی طرحی را برای صدور مجوز اقدام نظامی علیه ایران به کنگره برده بود. وی همچنین از جمله امضا‌کنندگان نامه به «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در رابطه با لزوم تشدید مواضع ضدایرانی بخش فارسی شبکه «صدای آمریکا» بود.
در حالی که مذاکرات ایران و گروه موسوم به 1+5 به روزهای پایانی ضرب‌الاجل یک ساله نزدیک می‌شود، کنگره آمریکا که از ابتدای مذاکرات همواره در نقش بازیگری سخت‌گیر ظاهر شده و گزینه تحریم بیشتر را به طور مداوم مطرح کرده، فعالیت‌های خود را افزایش داده است. در هفته جاری قرار است مجلس نمایندگان آمریکا دو جلسه استماع با موضوع ایران و مذاکرات هسته‌ای برگزار کند.
 زیاده خواهی آمریکا همچنین پایگاه خبری المانیتور مدعی شد: یک مقام ارشد مجلس ایران گفته است که در مذاکرات عمان چیزی به دست نیامده است و جزئیات مطرح شده در این مذاکرات بسیار حساس بودند و هیچ کس حاضر نبود تصمیمی در این‌باره بگیرد  اما امیدواریم اتفاقات خوبی در وین بیفتد.
این مقام ایرانی در ادامه تصریح کرد: در دور بعدی مذاکرات هر چیزی امکان‌پذیر است؛ اگرچه احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.
وی همچنین گفت: مشکل اصلی دراین مذاکرات این است که طرف غربی از ایران می‌خواهد که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را محدود کند، در حالی که از لغو تحریم‌ها سر باز می‌زند. این بدین معنی است که آن‌ها همه چیز می‌خواهند اما نمی‌خواهند چیزی بدهند.
 نقش ایران  در ثبات خاورمیانه
المانیتور در گزارشی دیگر می نویسد: اگرچه هدف اولیه آمریکا از مذاکره با ایران جلوگیری از
دستیابی این کشور به توانایی های هسته‌ای است، اما اگر قرار است داعش مغلوب شود،
اگر قرار است عراق به ثبات برسد، اگر قرار است سوریه شانس صلح را پیدا کند، اگر قرار است دولت افغانستان شانس موفقیت در اداره کشور را داشته باشد، اگر قرار است آرامش در مرزهای لبنان برقرار باشد، همه این‌ها بستگی به گزینه‌ها و تصمیمات ایران دارد. این چالش‌ها در صورتی که با ایران تعامل شود، آسان‌تر حل خواهند شد. در واقع توافق احتمالی با ایران می‌تواند فرصت خوبی برای ایجاد ثبات در غرب آسیا ایجاد کند.
 گفت‌وگوی تلفنی ظریف  با همتای چینی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن تبادل دیدگاه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات پیش روی، تلاش‌های ایران برای حصول به توافق را قابل قدردانی ارزیابی کرد.
بنا بر گزارش پرس تی‌وی « وانگ یی» وزیر خارجه چین در این تماس تلفنی اظهار کرد که
مذاکرات هم اکنون وارد مرحله حساسی شده است و اظهار امیدواری کرد که طرفین با تلاش‌های همه جانبه و نشان دادن انعطاف، در مذاکرات توازن برقرار کرده و حصول به توافق را تسهیل کنند.
وزیر خارجه چین در ادامه اعلام کرد کشورش از آمادگی لازم برای بدست گیری نقشی سازنده و کمک به طرفین جهت برقراری تعاملات نزدیک برخوردار است.
«محمد جواد ظریف» نیز ضمن تشریح مواضع ایران از نقش حمایتی چین در مذاکرات قدردانی کرد. منبع : http://kayhan.ir/fa/news/29783


تعداد بازدید از این مطلب: 536
موضوعات مرتبط: اخبار ایران , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ خودتان خوش آمدید لطفا با نظرات خود ، ما را از راهنمائیهای خود بهره مند سازید.متشکرم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود