طرح سیاست اعتدال کشورهای مهاجم را گستاخ‌تر می‌کند

آمار مطالب

کل مطالب : 182
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


** ** ***** *****
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمود جلیلی مرودشتی
تاریخ : یک شنبه 25 اسفند 1392
نظرات

لطفا به خبر ذیل از خبر های ویژه روزنامه کیهان 25 اسفند  توجه فرمائید اللهم عجل لولیک الفرج والنصر

طرح سیاست اعتدال
کشورهای مهاجم را گستاخ‌تر می‌کند


استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت در هیچ یک از نظریه‌های روابط بین‌الملل چیزی به نام سیاست اعتدال وجود ندارد و اتخاذ چنین موضعی در برابر کشورهای افراطی نظیر عربستان می‌تواند چالش‌برانگیز شود.
دکتر ابراهیم متقی که هفته گذشته در همایش «سیاست خارجی اعتدال‌گرا» در دفتر مطالعات وزارت خارجه سخن می‌گفت، با انتقاد از نادیده گرفتن، محیط امنیتی پیرامون گفت: چند سال پیش ویکی‌لیکس افشا کرد که سفیر عربستان به مقامات آمریکایی گفته بود امروز زمان زدن سر اژدها (ایران) است و حتی از آنها خواسته‌اند که به ایران حمله نظامی کند، اما ما در مقابل گفتیم که با همسایگانمان قصد ادامه مراودت داریم.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: وقتی کشوری در شرایط رویارویی است و ماهیت نامتقارن دارد، نمی‌توان با پیش گرفتن سیاست تعامل و اعتدال با آن برخورد کرد.
متقی با بیان این که احتمال سفر روحانی به عربستان را در قالب سیاست اعتدال‌گرا تعبیر نمی‌کنم، گفت: عربستان امروز نقش مهمی در گسترش رادیکالیسم در منطقه ایفا می‌کند. امروز عربستان از بحران‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند و اگر ما دیپلماسی نرم را در مقابل این کشور پیش بگیریم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.
وی تصریح کرد: اگر سیاست قدرت را در فضای کنش نامتقارن منطقه‌ای موجود، تعریف درست نکنیم و مرزبندی‌ها را شفاف نکنیم، در آن صورت نخواهیم توانست در آینده به منافع مطلوب خود دست پیدا کنیم. ما در تحلیل راهبرد عربستان دچار اشتباه هستیم. وقتی درک ما این باشد که در جهان بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از سلاح و اقدامات نظامی کاربردی ندارد، چنانچه که سخنگوی وزارت خارجه گفته در آن صورت به درک صحیحی از جامعه جهانی و عرصه بین‌الملل نرسیده‌ایم.
به گفته وی، چالش اصلی در عرصه سیاست خارجی امروز این است که بداند در مقابل کشورهای منطقه چه واکنشی را نشان دهد که منافع ملی کشور را فراهم کند.
متقی عنوان کرد: ما مدام تاکید می‌کنیم که غرب باید حقوق ما را به رسمیت بشناسد. حتی اگر امروز هم به رسمیت بشناسد، هیچ تضمینی نیست که فردا به آن پایبند باشد.
وی با بیان این که سیاست خارجی اعتدال‌گرا با ذات فضای آنارشیستی در محیط بین‌الملل همخوانی ندارد، گفت: اگر اعتدال را به معنی نادیده گرفتن قالب‌های بنیادین منافع ملی بدانیم، چالش‌های پیش رو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. من در هیچ کدام از نظریه‌های روابط بین‌الملل چیزی به عنوان سیاست اعتدالی مشاهده نکرده‌ام.

 



تعداد بازدید از این مطلب: 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ خودتان خوش آمدید لطفا با نظرات خود ، ما را از راهنمائیهای خود بهره مند سازید.متشکرم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود